الصفحات

الجمعة، 28 أكتوبر 2016

الاستدامة الحضرية تبدأ بإزالة الانقسام Urban sustainability starts by bridging divides

الاستدامة الحضرية تبدأ بإزالة الانقسام

الاستدامة الحضرية تبدأ بإزالة الانقسام

SciDev.Net مؤسسة خيرية مسجلة في إنجلترا وويلز.

نقاط للقراءة السريعة

قد يعيش 70% من سكان العالم في الحضر بحلول عام 2050.

مبادرات تخطيط المدن والتكنولوجيا يقومان بدور في التغيير الإيجابي.

’غير الرسمي‘ جانب من نمو المدن، وينبغي أن يكون ضمن الحلول المستدامة.

ضم التكنولوجيا إلى التخطيط، والتنمية الريفية إلى الحضرية، والتنمية الأهلية إلى الرسمية قد يساعد في تحويل المدن

  لأول مرة في تاريخ البشرية، يعيش أكثرنا في المدن بدلاً من المناطق الريفية، حيث يشكل سكان الحضر حاليًّا 54% من سكان العالم، ومن المتوقع أن تصل النسبة إلى 70% بحلول عام 2050.

  من السهل رؤية لماذا تدفع ظاهرة النزوح في هذا الاتجاه، فالمدن توفر فرصًا اقتصادية تغري الناس بحثًا عن حياة أفضل. لكن النمو والازدهار الحضري يجلبان مجموعة من التحديات للمدن التي تعاني توفير الخدمات وتغالب الضغوط البيئية. لتكون النتيجة في أجزاء عديدة من العالم النامي ارتفاع معدلات الفقر وعدم المساواة الاجتماعية والتدهور البيئي.

   التحول إلى عالم أغلبيته في الحضر، والذي ظهر في السنوات الأخيرة (تُرجع الإحصائيات هذا التحول إلى عام 2007)، يشير بقوة إلى ضرورة إلقاء نظرة ناقدة واسعة الخيال على كيفية تطوير المدن.

  كيف يمكن لها إعادة صياغة مستقبلها وتصبح أكثر استدامة؟ الكثير من الكتابات نُشر على الشبكة حول التحديات الحضرية، منها على سبيل المثال لا الحصر: حركة المرور، ومعالجة النفايات والتلوث، والتكيف مع تغيُّر المناخ، وسنتعرف على الكثير منها من خلال خبرات شخصية.

  في هذا الملف نلقي الضوء على هذه التحديات مع التركيز أكثر على الحلول، والاتجاهات البارزة للتخطيط الحضري، وقضايا في جميع أنحاء العالم قامت فيها التكنولوجيا بدور مهم نحو التغيير الإيجابي.

مسميات وفكر جديدان

كتبت كيت هولي -من منظمة ISET الدولية، ومستشارتنا لهذا الملف- تحليلاً حول كيفية تطور مفهوم الاستدامة على مدى العقود الأخيرة وكيفية تطبيقه بالمدن. ضمنت هولي تحليلها رسومًا بيانية توضح الاتجاهات الحضرية وتحدياتها، ثم شرعت في توضيح كيف أصبح التخطيط المبتكر والتصميم التكاملي والتقنيات ركنًا مهمًّا في خطط بعض المدن لتفعيل مفهوم الاستدامة.

   المناطق الحضرية التي تسعى للحفاظ على بيئة صحية وآمنة قد تسمي نفسها بمسميات عدة، منها: مدن مستدامة، أو مدن صديقة للبيئة، أو مدن منخفضة الكربون، أو مدن ’ذكية‘ أو مدن صفرية الطاقة. نظرة فاحصة يلقيها الصحفي جاريث ويلمر من خلاله تحليله على مقاربة التقنيات ’الذكية‘ لإدارة المدن كنظام مترابط يستخدم تكنولوجيا المعلومات.

   كما أوضح ويلمر أن وجود نهج توافقي للتخطيط، حيث لا يوجد قطاع يعمل بشكل منعزل عن الآخر، يمثل أساسًا قويًّا لعمل المدن الذكية في العالم النامي.

رأب الصدوع 

ماركوس موينش مؤسس منظمة ISET الدولية غير الربحية بالولايات المتحدة يبحث في مقال رأي خطر استمرار تجاهل الأنظمة الحالية. مركّزًا على التكيُّف مع التغيرات المناخية، ويسوق موينش حججًا تقول بأن التخطيط ’الرسمي‘ التقليدي سيفشل إذا ما استمر في الانفصال التام عما يفعله الأهالي حاليًّا بشكل غير رسمي لمواجهة مخاطر تغير المناخ. ويرى موينش ضرورة تكامل النهجين.

   في ذلك الإطار، مقال آخر كتبه إدوين كاستيلانوس، من جامعة فالي في جواتيمالا، ومؤلف رئيس للتقرير الخامس الصادر عن الهيئة الحكومية الدولية المعنية بتغير المناخ، مهّد الطريق أمام المخططين والباحثين للنظر إلى ما هو أبعد من حدود الحضر، وتخطيها إلى المناطق الريفية التي اتصلت بها في مناحٍ كثيرة لا تقتصر على النزوح إلى المدن. كما يدعو كاستيلانوس إلى إقامة روابط أوثق بين ’عالَمي‘ الاستدامة الحضرية والتنمية الريفية.

ضم الأهلي

  التكامل موضوع ضمن هذه المجموعة، دمج التقنيات في التخطيط الحضري والتصميم للأنشطة الرسمية وغير الرسمية، للمساهمات الحضرية والريفية للمدينة المستدامة.

  فجعل التقنيات جزءًا من التخطيط الحضري قد يأخذ شكلاً رائدًا ومكلفًا، ومثال ذلك للمشروعات الحكومية مدينة مصدر في الإمارات العربية المتحدة، وخطط الهند لإنشاء 100 مدينة تحت مسمى ’المدن الذكية‘. وحتى المبادرات الأكثر تواضعًا ولكنها بعيدة الأثر مثل أنظمة النقل المستدامة التي اعتُمدت في عدة مدن، تلفت النظر إلى التحدي المتمثل في معالجة أوجه عدم المساواة الملحوظ في الحياة الحضرية. لنضرب مثالاً آخر، هل يمكن أن تسهم كفاءة الطاقة في مناطق تفتقر إلى شبكة كهرباء في المقام الأول؟

  وبغض النظر عن تأثير هذه المشروعات، فإنه من المغري التفكير في أن تضل هذه المشروعات الطريق، خصوصًا في المناطق التي يواجه سكانها الفقراء مشكلات أساسية تتعلق بالسكن، والبنية التحتية للخدمات الرئيسية وجودة البيئة.

  لكن الوصول إلى وسائل نقل أكثر كفاءة مثلاً قد يكون أحد المفاتيح لتحسين الاستدامة وحياة السكان في العشوائيات. في الواقع، من الصعب عدم اتخاذ العشوائيات نقطة بداية، أو على الأقل عنصرًا أساسيًّا، لأيّة استثمارات موجّهة للاستدامة الحضرية في العالم النامي.

  يمكن لتلك الفكرة أن تستغرق وقتًا حتى تتغلغل في التخطيط الحضري. ووضعها محل التنفيذ سيتطلب من الحكومة استعدادًا كافيًا لمواجهة الأفكار الخارجية التي تصب في صالح التعقيدات المحلية التي هي جزء أساسي من أي تحديات، (ومن ثم إيجاد الحلول لها).. في بعض المدن على سبيل المثال، نجد المناطق العشوائية محكومة بقوانين منفصلة تخصّها وحدها، وذلك يضع عائقًا إداريًّا أمام جعل هذه المستوطنات العشوائية جزءًا من مبادرات التخطيط على نطاق واسع.

  من حسن الحظ أن تقوم التكنولوجيا بدور مهم هنا أيضًا، حيث تعمل أداة تستخدمها المجتمعات والمنظمات الأهلية العاملة على فتح قنوات التواصل والدفع لتخطيط شامل وتخطّي تلك الهوّة مع السياسات الحكومية. الباحثون والمسؤولون المدنيون يحتاجون للاستجابة بالمثل واتباع تلك المبادرات.


المراجع[1] Mahendra Sethi India needs to be clever about smart cities (East Asia Forum, 2014)

Urban sustainability starts by bridging divides

SciDev.Net is a charity registered in England and Wales

Speed read


The world’s population could be 70 per cent urban by 2050


City planning initiatives and technology are playing a part in positive change

The ‘informal’ is part of growing cities — and must be part of sustainable solutions

Integrating tech and planning, urban with rural and formal with informal development can help transform cities. 

For the first time in human history, more of us live in cities than in rural areas: 54 per cent of the world’s population is now urban, a figure expected to increase to about 70 per cent by 2050. 

It’s easy to see why migration drives this trend — cities offer economic opportunities that entice people in search of a better life. But growth and urbanisation bring with them a host of challenges for cities already struggling to provide services and cope with environmental pressures. In many parts of the developing world the result is rising poverty, inequality and environmental degradation. 

The shift to an urban-majority world, which occurred in recent years (the statistics attribute it to 2007), strongly signals the need to take a critical and imaginative look at how cities develop. How can cities reshape their futures and become more sustainable?

You might also like

  A lot has been written about urban challenges — traffic and waste management, climate resilience and pollution, to name a few — and many of us will know about them from first-hand experience. In this Spotlightwe touch on these but focus more on the solutions, highlighting trends in urban planning and cases around the world where technologies have played a part in positive change. 

New labels, new thinking
An overview article by Kate Hawley of ISET International, our consultant for the project, traces how the concept of sustainability evolved over recent decades and how it applies to cities. Hawley then charts urban trends and challenges before outlining how innovative planning, integrative design and technologies have become part of some cities’ plans for sustainability.

As part of the article, an interview with leading urban development expert David Satterthwaite, of the International Institute for Environment and Development in the UK, touches on key issues including the lack of dataon cities and urban policy priorities.

Urban areas that strive for safe and healthy environments might give themselves any one of a number of labels including sustainable cities, eco-cities, low-carbon cities, ‘smart’ cities or zero-energy cities. A feature article by journalist Gareth Willmer takes a closer look at the ‘smart’ approach to managing cities as an interconnected system using information technology.

Willmer reports that having a joined-up approach to planning, where no single sector operates in isolation, is seen as essential to making ‘smart’ cities work in the developing world. This message is reinforced in an opinion article by Ashvin Dayal and Anna Brown of the Rockefeller Foundation in the United States. Dayal and Brown argue against a growing tendency towards stand-alone technological solutions, and make the case for institutions that can connect technology with governance and community.

Bridging divides
The multimedia features in this Spotlight show in concrete terms how those connections might play out in practice. They give examples of technology used for urban planning and waste management in Kampalaand Delhi, whether initiated centrally by government or by the private sector, communities and NGOs. And they highlight both the risks of technology transfer that is blind to existing systems or livelihoods and the promise of using new tools that can work more effectively towards inclusive development.

In an opinion article, Marcus Moench, of the US-based non-profit organisation ISET International, explores the risk of overlooking existing systems a step further. Focusing on climate adaptation, Moench argues that conventional ‘formal’ planning will fail if it remains disconnected from what citizens already do ‘informally’ to respond to climate risks. The two approaches need to be integrated, he says.

On the theme of bridging divides, an opinion article by Edwin Castellanos makes the case for planners and researchers looking beyond the urban boundary to the rural areas they are connected to in many ways, not just through migration. Castellanos, of the University of the Valley of Guatemala and a lead author of the IPCC fifth assessment report on climate change, calls for closer links between the ‘worlds’ of urban sustainability and rural development.

Integrate the informal
Integration is a running theme through this collection — integration of technologies into urban planning and design, of informal and formal activity, of urban and rural contributions to the sustainable city.

Making technologies part of urban planning might take the form of flagship — and expensive — government projects like Masdar City in the United Arab Emirates and India’s plans for 100 smart cities. [1] But even more modest but far-reaching initiatives, like the sustainable transport systems adopted in several cities, seem to skirt around the challenge of addressing the striking inequalities of urban life. To take another example: how does energy efficiency really help where there’s no electricity grid in the first place? 

So regardless of their impact, it’s tempting to think of such projects as missing the mark, particularly in areas where the concerns facing poor people are more fundamentally about housing, infrastructure for basic services and environmental quality.

But access to more efficient transportation might be one of the keys to improving sustainability and the lives of people in slums, according to the book ‘Radical Cities’ by writer and critic Justin McGuirk that draws on urban initiatives across Latin America. [2] McGuirk writes about “accepting the informal city as an unavoidable feature of the urban condition” — a message echoed in this Spotlight.

In fact, it’s difficult not to see the informal as a starting point for — or at least an essential element of — any investment towards urban sustainability in the developing world.

The idea may take a while to permeate into urban planning. And putting it into practice will require government willingness to resist imported solutions in favour of looking at the local intricacies that are part of any challenges (and therefore their solutions). In some cities, for example, slums are governed by separate jurisdictions — an administrative barrier to making informal settlements part of wider planning initiatives.

Luckily, technology plays a part here too — as a tool used by communities and NGOs working to open up the channels of communication, to push for inclusive planning, and to bridge the gap with government policy. Researchers and city officials need to respond in kind, and follow that lead.

Anita Makri is opinion and special features editor at SciDev.Net.@anita_makri


References[1] Mahendra Sethi India needs to be clever about smart cities (East Asia Forum, 2014)


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق