العوامل الاجتماعية المؤدية للعنف لدى طلاب المرحلة الثانوية
دراسة ميدانية لمدارس شرق الرياض
دراﺳﺔ ﻣﻘﺪﻣﺔ اﺳﺘﻜﻤﺎﻻً ﻟﻤﺘﻄﻠﺒﺎت اﻟﺤﺼﻮل ﻋﻠﻰ درﺟﺔ اﻟﻤﺎﺟﺴﺘﻴﺮ
ﻓﻲ اﻟﻌﻠﻮم اﻻﺟﺘﻤﺎﻋﻴﺔ - ﺗﺨﺼﺺ اﻟﺘأهيل واﻟﺮﻋﺎﻳﺔ اﻻﺟﺘﻤﺎﻋﻴﺔ
جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية - كلية الدراسات العليا - قسم العلوم الاجتماعية
إﻋﺪاد: فهد بن علي عبد العزيز الطيار
إﺷـﺮاف : أحسن مبارك طالب.
1426هـ -2005م
مـشكلـة البحث:
تتحدد مشكلة البحث في الإجابة على التساؤل الرئيس التالي: "ما العوامل الاجتماعية المؤدية للعنف لدى طلاب المرحلة الثانوية؟".
تنبثق أهمية البحث في الآتي:
1 - أهمية التعرف على العنف المدرسي في المرحلة الثانوية، والعوامل المؤدية له، نظراً لخطورته على المجتمع والمحيط المدرسي المبني على التفاعل والتعاون.
2 - التوصل إلى نتائج وتوصيات تسهم في تقصي أنماطها وأسبابها والعوامل المؤدية لها وخاصة العوامل الاجتماعية، والخروج بحلول لمحاولة الحد منها أو القضاء عليها، وبالتالي إفادة المسؤولين والمهتمين بهذا الأمر.
أهــداف البحث:
يسعى هذا البحث إلى تحقيق الأهداف التالية:
1 - التعرف على الأنماط السائدة في العنف المدرسي عند طلاب المرحلة الثانوية.
2 - التعرف على دور التنشئة الأسرية في العنف المدرسي.
3 - التعرف على دور المستوى الاقتصادي للأسرة في العنف المدرسي.
4 - التعرف على دور جماعة الرفاق في العنف المدرسي.
5 - التعرف على دور الوضع الاجتماعي للأسرة في العنف المدرسي.
6 - التعرف على دور المستوى التعليمي للأسرة في العنف المدرسي.
7 - التعرف على دور البيئة المدرسية في العنف المدرسي.
تسـاؤلات البحث:
حاول البحث الإجابة عن التساؤلات الآتية:
1 – ما الأنماط السائدة في العنف المدرسي عند طلاب المرحلة الثانوية؟
2 – ما دور التنشئة الأسرية في العنف المدرسي؟
3 – ما دور المستوى الاقتصادي للأسرة في العنف المدرسي؟
4 – ما دور جماعة الرفاق في العنف المدرسي؟
5 – ما دور الوضع الاجتماعي للأسرة في العنف المدرسي؟
6 – ما دور المستوى التعليمي للأسرة في العنف المدرسي؟
7 – ما دور البيئة المدرسية في العنف المدرسي؟
طلاب المرحلة الثانوية بمدارس شرق الرياض، وتكونت من البيانات الأولية، بالإضافة إلى البيانات الأساسية وشملت سبعة محاور لتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها، وقد أظهرت أداة البحث "الاستبانة" ثباتاً عالياً.
كما طبق الباحث استمارة المقابلة الشخصية عن "العوامل الاجتماعية المؤدية للعنف لدى طلاب المرحلة الثانوية" على عينة من المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بنفس المدارس.
أهـم النتـائج :
لقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج، ومن أهمها ما يلي:
1 – أفاد الطلاب بوجود أنماط سائدة نوعاً ما في العنف المدرسي، وأبرزها "الصراخ ورفع الصوت". وأفاد المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأنماط العنف الأكثر شيوعاً بين الطلاب "الجدل الكلامي الذي يؤدي إلى العنف".
2 – أدلى الطلاب بوجود دور متوسط للتنشئة الأسرية في العنف المدرسي، وأهمه "انعدام الرقابة الوالدية". وأدلى المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأهم دور للتنشئة الأسرية في العنف المدرسي "عدم اهتمام الأسرة بالتربية".
3 – أفاد الطلاب بوجود دور متوسط للمستوى الاقتصادي للأسرة في العنف المدرسي، وفي مقدمته "الفوارق الاقتصادية والمعيشية بين طلاب المدارس". وأفاد المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأهم دور للمستوى الاقتصادي للأسرة في العنف المدرسي "ارتفاع العنف عند قليلي الدخل لعدم مبالاتهم بما يحدث لهم".
4 – أدلى الطلاب بوجود دور متوسط لجماعة الرفاق في العنف المدرسي، وعلى رأسه "محاولة كسب ود الرفاق". وأدلى المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأهم دور لجماعة الرفاق في العنف المدرسي "تعلم العنف والسلوك السيئ غالباً من الصحبة ورفاق السوء".
5 – أفاد الطلاب بوجود دور متوسط إلى حدٍ ما للوضع الاجتماعي للأسرة في العنف المدرسي، وأبرزه "كثرة المشاكل العائلية". وأفاد المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأهم دور للوضع الاجتماعي للأسرة في العنف المدرسي "ارتفاع معدل العنف لدى الطلاب أصحاب الوضع الاجتماعي المتدني وذلك بسب الغيرة".
6 – أدلى الطلاب بوجود دور متوسط للمستوى التعليمي للأسرة في العنف المدرسي، وأهمه "انخفاض المستوى التعليمي للأسرة مما يؤدي إلى ضعف التحصيل الدراسي والرسوب المتكرر". وأدلى المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأهم دور للمستوى التعليمي للأسرة في العنف المدرسي "الأسرة المتعلمة يكون الأولاد أكثر ميولاً للعلم والعقل والتعلم بسبب الأسلوب التربوي والتربية الحديثة، والعكس صحيح".
7 – أفاد الطلاب بوجود دور متوسط للبيئة المدرسية في العنف المدرسي، وعلى رأسه "عدم وجود أماكن مجهزة للترويح وممارسة الأنشطة الرياضية". وأفاد المدراء والوكلاء والمعلمين والمرشدين الطلابيين بأهم دور للبيئة المدرسية في العنف المدرسي "عدم التعاون بين الطلاب والمدرسين".
Thesis Title: Social Factors Leading to Students’ Violence in Secondary Schools Prepared
by: Fahd Ali Abdul Aziz Al Tayar Supervisor: Dr. Ahassan Mubark Talib Thesis Defence Committee:
1. Dr. Ahassan Mubark Talib Supervisor
2. Dr. Maan Khalil Al Omar Member
3. Dr. Muhammad Hassan Al Saieg Member Defence Date: 14/04/1426 A.H. ___ 22/05/2005
Research Problem: The thesis addresses the following question: What are the social factors that lead to violence among secondary school students? Research Importance:
1. To be aware of the nature and magnitude of school violence in the secondary stage of education in terms of the factors producing it and to what extent does it jeopardize the safety and stability of the society and the school environment which are based on interaction and cooperation.
2. To end with outcomes and recommendations that would substantially contribute to the identification of violence patterns, causes and factors generating it with special emphasis on the social factors. Not that but the dissertation would suggest counter-violence solutions in the objectives of downsizing the phenomenon or even eradicate it. Decisions makers and concerned individuals and bodies are likely to benefit from these proposed solutions.
Research Objectives: The Dissertation strives to realize the following targets:
1. To identify the dominant patterns of violence among secondary school students.
2. To determine the exact contribution of the family in the creation of school violence.
3. To be cognizant on the role played by the family financial status in the generation of school violence.
4. To identify the influences of on the appearance of school violence.
5. To see whether social status of the family is contributive to school violence or not?
6. To be ware of the relationship between educational level and school violence.
7. To identify the contribution of school environment in the appearance of violence.
Research Questions: The research attempted an answer for the following questions:
1. What are the dominant patterns of violence among secondary school student?
2. What role does family plays in the prevalence of school violence?
3. Has the financial status of the family any impact on school violences?
4. Do companion groups have any impact on the nature and magnitude of school violence?
5. Is the social status of the family contributive to the school violence or not?
6. Has the educational level any relationship with school violence?
7. Does the school environment lead to school violence?
Research Methodology: The researcher adopted the descriptive analytical approach. Two questionnaires were designed in providing vital data. The first one was distributed to a population made up of secondary school students in Eastern Riyadh whereas the population for the second questionnaire was a sample selected from among headmasters, deputy headmasters, teachers, and students’ supervisors from the same secondary schools (in Eastern Riyadh).
Data collected covered a wide spectrum of variables including basic data, personal data and data pertinent to various themes of the research. Important Results:
1. Information provided by students confirmed the dominance of some patterns of violence in schools. Instances include noise and loud voices. Headmasters, their deputies, teachers and supervisors reported that hot dilectal dialogues among students eventually lead to violent behavior.
2. Students referred to a fair (moderate) impact of family upbringing in the appearance of school violence. Absence of parental care and monitoring is given as an example. The other group i.e. headmasters, deputy headmasters etc., hold the idea that school violence is to a greater extent an outcome of the “no care” rendered to the student by their families.
3. Students told the interviewers that the financial status of families is only of moderate stance as regards school violence. Top among variables incorporated under financial status came the economic and living standards disparities among students. Their counterparts i.e., the headmasters etc., categorically emphasized the role of the financial status on the dominance of school violence. In support of their claim they referred to the high incidence of violent cases among low income students?
4. Students referred to fair role of companion groups on the prevalence of violent behavior. On the other hand the headmasters, deputy headmasters confirmed that role and rate it top importance.
5. Social level of the family was of only moderate significance as regards school violence from the standpoint of students. Family problems are given as an exemplary of such claim, the other group (headmasters, deputy headmasters etc., described the social position of the family as of top importance as far as violent behavior is concerned. Reference is made to the high violence occurrences among students desending from law social class family.
6. Low educational standards of families is held responsible, though only moderately, for the prevalence of violent behavior. That is the view of the students whereas the second group of the interviewers (headmasters, deputy headmasters etc.,) maintained that educational level is of outstanding contribution to the dominance of violent behavior.
7. Headmasters, their deputies, teachers and supervisors, are of the idea that school environment is an important factor in the determination of violence levels. Lack of cooperation between students and teachers is given in support of their opinion. On the contrary students only moderately attribute to school environment a role on the predominance of school violence. The non-availability of sports and social events facilities in schools provides a salient support for their claim.
أو
أو
أو
أو
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق