النقل البري بين المملكة العربية السعودية
و دول مجلس التعاون لدول الخليج العربية
دراسة في جغرافية النقل
(الفصل الأول)
دراسة مقدمة إلى قسم الجغرافيا لنيل درجة الماجستير
إعـداد
مها بنت ظافر العمري
إشراف الأستاذ الدكتور
عبد الله بن صالح الرقيبة
أستاذ جغر افية النقل والحج
بجامعة الإمام محمد بن سعود
١٤٣٤هـ / ٢٠١٣م
ملخص الرسالة باللغة العربية
ركزت هذه الدراسة على دراسة النقل البري بين المملكة العربية السعودية و دول مجلس التعـاون لدول الخليج العربية دراسة جغرافيـة.
وقـد اتبعـت الدراسـة المـنهج الاسـتقرائي لتحقيـق أهـدافها كمـا اتبعـت الأسـلوب التحليلـي ، والـذي يتضـمن الأسـلوب الكمـي ، والأسـلوب الكـارتوجرافي. وتألفـت وحدة الدراسة من دول مجلس التعاون التي تضم ست دول. َ ومن ثم فإن مجتمع الدراسة تيكـون مـن وصلات الطرق التي تربط بين عقدها ، بالإضافة إلى مستخدمي تلك الطرق و المستفدين منهـا سـواء كانوا ركابا أو نقلاً للبضائع.
و قــد اعتمــدت الباحثــة في تحليلهــا للبيانــات علــى برنــامج إكســل لتحليــل الأشــكال البيانيــة ورسمها، ، بالإضافة إلى تحليل الشبكات او . عتمدت الدراسة في جمع البيانات على المصادر المكتبيـة، والإحصاءات والتقارير الرسمية، والخرائط، والدراسات الميدانية .
هـدفت الدراسـة إلى التعـرف علـى العوامـل الجغرافيـة المـؤثرة في شـبكة الطـرق بـين المملكـة العربيـة السـعودية و بقيـة دول مجلـس التعـاون، والتعـرف علـى الوضـع الحـالي لشـبكة الطـرق البريـة بـين المملكـة العربية السعودية و بقية دول مجلـس التعـاون، وكـذلك التحليـل الكمـي مـن وجهـة نظـ ر جغرافيـة. كمـا هــدفت إلى التعــرف علــى دور النقــل الــبري في التبــادل التجــاري بــين المملكــة و بقيــة دول مجلــس التعاون ، والكشف عن بعض مشكلات الطرق البرية بين المملكة العربية السعودية و بقية دول مجلس التعاون، ومحاولة التوصل إلى أنسب الحلول والاقتراحات لصانعي القرار.
وتوصلت الدراسة إلى العديـد مـن النتـائج، أهمهـا أن عوامـل البنيـة والتركيـب الجيولـوجي ومظـاهر الســطح والمنــا لــ خ دول مجلــس التعــاون الخليجــي انعكــس تأثيرهــا في تحديــد مســارات الطــرق البريــة فيها،كمـا أن لتوزيـع السـكان والمراكـز العمرانيـة أكـبر الأثـر في الـنمط العـام لشـبكة الطـرق وشـكلها ُ النهائي في دول مجلـس التعـاون الخليجـي و . أثبتـت ا لدراسـة أن مدينـة الـدمام تعـد هـي العقـدة المركزيـة الأولى في شـبكة الطــرق البريـة بـين المملكـة العربيـة السـعودية ودول مجلـس التعـاون الخليجــي. كما أثبتت أن النقل البري بين المملكة و بقية دول مجلس التعاون الخليجي يواجه العديد من المشكلات، أهمها: الإجراءات الحكومية المعقدة وتلف الطرق وعدم مطابقة معظمها للمعايير العالمية .
و أوصت الدراسة بأهمية إجراء المزيد من الدراسـات والبحـوث في مجـال النقـل الـبري بـين المملكـة العربيـة السـعو دية و بقيـة دول مجلـس التعـاون لـدول الخلـيج العربيـة، مـع أهميـة الاسـتفادة مـن التجـارب العالميـة في هـذا المجـال لتحسـين شـبكة الطـرق البريـة بـين المملكـة و بقيـة دول مجلـس التعـاون لـدول الخليج العربية.
Abstract
The Focal of this work is the study of inter-road transport connecting the kingdom of Saudi Arabia (KSA) to other (GCC) states. Deductive approach as well as pertinent analytical methods were adopted for the treatment of collecting data. Other supportive methods such as quantative and cartographic tools were utilized wherever deemed necessary. Real limitations of the study comprise the six GCC member states. Consequently the road network edges and vertexes along with its users, their personal belongings and the commodities along with its users, their personal belongings and the commodities transported. All these elements combine together to compose what we call “study population” regarding statistical analysis. I have benefited a great deal from “Excel program applications” specially for the analysis and design of cartographic figures on the one hand and the analysis of network on the other hand. Sources of data, however included published works, official reports, statistical material, maps, observation and filed work, top objectives targeted are as follows:
- To identify those spatial factors impacting the inter- Saudi/ other GCC states road network.
- To be aware of the status – co situation of the road network.
- To conduct a thorough analysis of the road network from a geographic perspective.
- Get familiarized with the contribution of the inter Saudi/ other GCC states road network in the promotion trade and merchandise exchange between (KSA) and other (GCC) sister states.
- Be informed about the current problems that are hampering the full viability of the network.
- In close connection to the above mentioned objective, the dissertation is aiming at – suggesting- workable and durable solutions to the problems decapacitating the network.
The main objectives of this dissertation can be summarized as below:
- Geographic variables (i.e. mainly physical) prove to be of paramount significance as to the determination of road orientation, design and durability.
- The morphology of the road network is largely impacted by the distribution of population and major human settlements.
- The city of Dammam is presumably the central vertex in the network.
- Road transport between (KSA) and (GCC) states is facing host of challenges unique among which is the bureaucratic and sophisticated governmental procedures, and poor road situation. Apart from this road standards are incommensurate with the international and measures. Stemming from this set of outcomes, I found it inevitable to forward the following recommendations:
- More studies in this area should urgently be conducted.
- Such studies could be quite fruitful, if they are institutionalized on western studies with similar issues.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق