أثر المناخ على النقل الجوي في مصر
باستخدام نظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد
رسالة مقدمة
لنيل درجة الماجستير في الآداب من قسم الجغرافية
إعداد الطالبة
ساميه علي علي مبروك
المعيد بالقسم
إشراف
الأستاذ الدكتور
شحاته سيد أحمد طلبه
أستاذ الجغرافية الطبيعية
رئيس قسم الجغرافية بكلية الآداب جامعة القاهرة
الأستاذ الدكتور
صلاح معروف عبده عماشة
أستاذ الجغرافية الطبيعية
رئيس قسم الجغرافية بكلية الآداب جامعة دمياط
1436 ه – 2015 م
الملخص
تناولت هذه الدراسة أثر المناخ على النقل الجوي في مصر باستخدام نظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد، وتتألف من ستة فصول تسبقها مقدمة وتنتهي بخلاصة، وذلك للتعرف على مدى تأثير العناصر المناخية السطحية وفي طبقات الجو العليا على النقل الجوي. اشتملت المقدمة على : تحديد منطقة ومحطات الدراسة، وأهميتها، وأسباب اختيار موضوع الدراسة، وتساؤلات وفرضيات الدراسة، وأهدافها والمناهج والأساليب المستخدمة، بالإضافة إلى الدراسات السابقة، والمصطلحات المستخدمة فيها ، ومحتويات وصعوبات الدراسة.
أما الفصل الأول: فقد تناول الخصائص العامة للنقل الجوي في مصر، وتمثل في نشأته وتطوره، وتحديد حدود المجال الجوي المصري، وتصنيف المطارات وتوزيعها، وتطور حركة النقل الجوي، والعوامل الجغرافية المؤثرة عليه سواء كانت الطبيعية أو البشرية، وتبين من خلال الدراسة تأخر دخول النقل الجوي إلى الأجواء المصرية حتى بداية القرن العشرين، و ينقسم المجال الجوي إلى قسمين المجال الأفقي والرأسي، وبلغ عدد المطارات في مصر 25 مطار، تنوعت بين الدولية الرئيسة والمتاحة للطيران الدولي والمحلية، وشهد النقل الجوي زيادة مستمرة في السنوات الأخيرة من حيث عدد الركاب والرحلات والطائرات.
وتناول الفصل الثاني : دراسة تأثير الإشعاع الشمسي ودرجة الحرارة السطحية على النقل الجوي في مصر، وذلك من خلال دراسة خصائص كل من الإشعاع الشمسي، ودرجة الحرارة العظمى والصغرى السنوية والفصلية، لتحديد تأثيرهما على النقل الجوي، وأتضح من الدراسة تزايد كلاهما بالاتجاه جنوباً، وتبين أن هناك علاقة ارتباط عكسية قوية بين كل من معدل الإشعاع الشمس وكمية الطاقة المستهلكة على الممرات الأرضية، وهناك علاقة ارتباط طردية ضعيفة بين درجة الحرارة وطول الممرات وأخرى طردية قوية مع أعطال الطائرات، وتؤثر درجة الحرارة على هيكل الطائرة ومادة رصف الممرات بشكل سلبي.
ودرس الفصل الثالث : تأثير درجة الحرارة في طبقات الجو العليا على النقل الجوي في مصر، وتم من خلاله دراسة خصائص درجة الحرارة في طبقات الجو العليا السنوية والفصلية في 155 طبقات ضغط 1000 إلى أكثر من 850 هكتوبسكال و 850 إلى أكثر من 700 هكتوبسكال و 700 إلى أكثر من 600 هكتوبسكال و 600 إلى أكثر من 500 هكتوبسال، وتبين من خلال الدراسة أنه يعد فصل الشتاء هو الأبرد على مستوى كافة طبقات الدراسة، بينما يعد فصل الصيف هو الأدفئ، وتعد الكتل الهوائية والتيارات والجبهات والتيار النفاث والحمل الحراري والرطوبة هي العوامل الرئيسة التي تؤثر على درجة الحرارة في طبقات الجو العليا، كما اتضح من الدراسة أن هناك علاقة طردية بين سرعة الطائرة ودرجة الحرارة فكلما زادت درجة الحرارة زادت سرعة الطائرة، وعندما تنخفض درجة الحرارة دون الصفر المئوي يمثل خطورة على الطائرة نتيجة لتراكم الجليد على جسمها مما يؤدي إلى زيادة الوزن وانخفاض سرعتها.
وعرض الفصل الرابع : تأثير الرياح السطحية وفي طبقات الجو العليا على النقل الجوي في مصر، وتم من خلاله تناول خصائص الرياح السطحية من حيث الاتجاه والسرعة السنوية والفصلية وتأثيرهما على النقل الجوي، كما تناول خصائص سرعة الرياح في طبقات الغلاف الجوي المختلفة وتأثيرها على النقل الجوي، وتبين من خلال الدراسة سيادة اتجاه الرياح الشمالية الغربية، وانخفاض سرعتها بالاتجاه نحو الجنوب، وأن 70% من ممرات المطارات غير صالحة لعمليات الإقلاع والهبوط، وتبين أن سرعة الرياح تزداد بالارتفاع إلى أعلى، وتعد السرعة الخلفية من العوامل المساعدة على الطيران بينما السرعة الجانبية تشكل خطراً على سلامة الرحلة الجوية .
ودرس الفصل الخامس : تأثير بعض ظواهر الطقس الفجائية الحرجة على النقل الجوي في مصر، وتمثلت هذه الظواهر في العواصف الرملية والترابية ، والضباب والشابورة، والعواصف الرعدية، والسحب، وتم دراستهم من خلال الخصائص السنوية والفصلية، ودراسة أثر كل ظاهرة على مستوى الرؤية الأفقة التي تؤدي بدورها إلى تقليل سلامة الرحلة الجوية، مما يؤدي إلى تحويل الرحلات الجوية أو تأجيلها أو إغلاق المطار كلياً، فينتج خسائر اقتصادية بالغة .
وتناول الفصل السادس: النمذجة المكانية للمطارات المصرية في ضوء المعايير المناخية، وتناول التحليل التقني لنمذجة اختيار أفضل مواقع للمطارات الجديدة من حيث تحديد أهداف النمذجة، والمعايير والبيانات المستخدمة، وتجهيز وإنتاج البيانات لبناء النموذج، وتناول تحليل مخرجات عملية النمذجة وذلك من خلال تصنيف مصر طبقاً لمدى ملائمتها لإنشاء مطارات جديدة وفقاً لمعايير النمذجة، وتقييم المطارات الحالية ووضع خطة التوسع لها وفق النموذج، وتبين من خلال عملية النمذجة أن هناك أفضل عشرة مواقع لإنشاء مطارات جديدة وتمثلت في بني سويف، والمنيا، والفرافرة، والسادات، والسويس، ورأس غارب، وأبورديس، وحلايب، والإسماعيلية، وسيوه.
وعن الخاتمة: فهي تتناول أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، والوصول إلى مجموعة من التوصيات.
Climate Impact on Air Transport in Egypt
By Using GIS and Remote Sensing
A Thesis
Submitted for the master degree of Arts, Department of Geography
Prepared by
Samia Ali Ali Mabrouk
Supervised by
Prof.
Shihata Sayed Ahmed Tolba
Professor of physical geography
Faculty of Arts
Cairo University
Prof.
Salah Marof Abdou Amasha
Professor of physical geography
Faculty of Arts
Damietta University
2015
Summary
This study examines the impact of climate on air transport in Egypt by using GIS and remote sensing. It consists of six chapters, preceded by introduction and a summary to identify the impact of climatic elements of the surface and of the upper atmosphere on air transport.
The introduction includes: determine the study area and stations, and the reasons for choosing the study, questions and hypotheses and objectives, approaches and methods used, as well as previous studies, and the terminology used, and determine the contents, and difficulties of the study.
Chapter one: deals with the general characteristics of air transportation in Egypt. It is origins and its development. It defines the limits of the Egyptian airspace, the classification of airports distribution, and the development of their movement, and the natural and human geographic factors affecting it. The study shows that the late entry of air transport in Egypt was until the beginning of the twentieth century. The airspace is divided into two parts, horizontal and vertical. The number of airports in Egypt is 52 it varies from major international, available for international aviation and local airports. Air transport has seen a continuous increase in the latest years in terms of the number of passengers, flights and aircraft.
Chapter Two: studies the effect of solar radiation and surface temperature on air transportation in Egypt. Through examining the annual and seasonal properties of solar radiation and the greatest and smallest temperature to determine their impact on air transport. The study shows that both increase in the South direction. There is a strong inverse correlation between solar radiation rate and the amount of energy rate consumed at the pathways. There is also a weak direct correlation between temperature and length of the pathways, and other strong direct correlation with aircraft crashes, and the temperature influences negatively on the structure of aircraft and the material of pavement of pathways.
Chapter Three: examines the effect of temperature in the upper atmosphere on air transportation in Egypt, and it has studied the characteristics of temperature in the upper atmosphere annual and seasonal in layers of pressure (1000 to more than 850 HPA ) , ( 850 to more than 700 HPA ) , (700 to more than 600 HPA ) and ( 600 to over 500 HPA ). The study finds that the winter is the coldest at the level of all the studied layers while the summer is the warmest season. The air masses, currents, fronts, jet stream, heat load and humidity are the main factors that affect the temperature in the upper atmosphere. The study shows that there is a direct correlation between the speed of aircraft and temperature, if the temperature increases, the speed of the plan will increase. When the temperature decreases below zero percentage, it becomes dangerous to the aircraft as a result of ice accumulation on its body which leads to weight increase and reduced speed.
Chapter Four: deals with the effect of winds on the surface and in the upper atmosphere on air transportation in Egypt. It has dealt with the characteristics of surface wind through the annual and seasonal direction and speed, and their impact on air transport. Also, it has handled characteristics of the wind speed at different layers of the atmosphere and their impact on air transport. The study it appears that, the supremacy of the North West wind direction, low speed with direction towards the South, 70% of the airport pathways are not suitable for taking off and landing and the wind speed increases by rising to the top. The back speed is one of the helpful elements for the aviation while the side speed forms danger on the safety of the flight.
Chapter five: studies the influence of some sudden critical weather phenomena on air transportation in Egypt. These phenomena are sand , dust storms, fog, mist, thunderstorms and clouds; they have been studied through annual and seasonal features. The study of the impact of each phenomenon on the level of horizontal visibility, which reduces the safety of the flight, leading to the transfer or delaying of the flights or the closing the airport entirely. thes producing severe economic losses.
Chapter Six: deals with Spatial modeling of Egyptian airports according to the climatic criteria. It has talked about technical analysis to model choosing of the best locations for new airports within determining the targets of modeling, criteria, used data, preparing and producing data to build the model. It deals with the analysis of the output of the modeling process through classifying Egypt according to the sufficiency of establishing new airports according to the criteria of modeling and evaluation of the current airport and putting an expansion plan according to the model. The modeling process shows the best ten sites which are suitable to build new airports and they are represented in (Bani souif, El Minya, Farafra, El Sadat, Suez, Raas Ghareb, Abo Rides, Halaib, Ismailia, and Siwa).
And for the conclusion: it treats the most important results of the study, and access to a set of recommendations.
تحميل من
↲ top4top
قراءة و تحميل من
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق