المستخلص: ناقش موضوع الدراسة واقع الصناعات الحرفية (التقليدية) في مدينة كربلاء المقدسة واتجاهاتها المستقبلية، اعتمدت الدراسة بشكل رئيسي المسح الميداني واستمارة الاستبيان، نظراً لعدم وجود جهة رسمية نستسقي منها المعلومات التي تخص موضوع الدراسة، قد افرزت الدراسة العديد من الحقائق تتمثل أولها أن الحرفيين في منطقة الدراسة والبالغ عددهم (3478) حرفيا يتوزعون على (29) حرفة، شكلت الحرف الغذائية العدد الأكبر منهم، إذ بلغ عددهم (1586) حرفي يمثلون نسبة (45.6%) من مجموع الحرفيين في مدينة كربلاء المقدسة، في حين كان نصيب حرفة صناعة الأحذية الجلدية الأقل عدداً من الحرفيين اذ بلغ (19) حرفي يمثلون نسبة (0.5%) من مجموع الحرفيين في المدينة .
لفد تباين توزيع الصناعات الحرفية على أساس عدد الورش التي وصل عددها (1543) ورشة تتوزع على ثلاث قطاعات كان نصيب قطاع المدينة القديمة (968) ورشة، فيما كان حصة الجزيرة والحيدرية (228، 347) ورشة، ويظهر أيضاً التباين على مستوى الأحياء التي تتكون منها القطاعات، كما ينطبق هذا التباين أيضاً في توزيع عدد العاملين والمساحات التي تشغلها الورش على مستوى الأحياء التي تتكون منها قطاعات مدينة كربلاء المقدسة.
ويسري هذا التباين على باقي المتغيرات الأخرى المكونة للهيكل الصناعي للصناعات الحرفية؛ فمن حيث القيمة المضافة نجد أن بعض الحرف مثل حرفة (الخياطة، صنع تنور الطين، الترب والسبح، تجليد الكتب، صنع الأحذية الجلدية). لا تكفي قيمتها المضافة سوى حد المعيشة إذ لا تتجاوز (900 ألف دينار/ سنة)؛ وعلى النقيض نجد أن حرفة صياغة الذهب قد وصلت فيها القيمة المضافة إلى (20- 25 مليون دينار / سنة). ولتحليل هذه المتغيرات إحصائياً استخدمنا اسلوب (Chi – Square) للكشف عن الفروق المعنوية وعلاقات الارتباط التي تربط بين هذه المتغيرات، فعلى مستوى الدلالة الإحصائية لتشخيص معنوية الفروق على مستوى القطاعات أظهر التحليل وجود فوارق المعنوية لكافة المؤشرات وعلى مستوى القطاعات كان حصة قطاع المدينة القديمة حصة الأسد بالمقارنة مع قطاع الجزيرة والحيدرية، أما طبيعة العلاقة بين هذه المتغيرات نظراً للترابط الوثيق بين الكثير من الخصائص لأنواع الحرف المختلفة، فقد افرزت نتائج التحليل علاقات موجبة بين المتغيرات ذات العلاقة تتباين ارتفاعاً وانخفاضا وقد جاء معظمها بدرجة معنوية عالية جداً بلغت (0.000) باستثناء مؤشر انقراض الحرفة فقد افرز التحليل علاقة سالبة دليلاً على صمود الحرفي على بقاء حرفته وتطورها فضلاً عن ارتباط الكثير منها بقدسية منطقة الدراسة .
خلصت الدراسة على أن الصناعات الحرفية (التقليدية) في مدينة كربلاء
المقدسة تعمل وفق آلية خاصة يحددها الحرفي غير مقيدة بضوابط وهي بذلك تمنح نفسها
حق التركز والانتشار وحق الانقطاع أو الاستمرار لذا فمن الصعوبة وضع حدود للهيكلية
الاقتصادية التي تعمل وفقها هذه الصناعات، وفي محاولة تحديد نظرة مستقبلية
للصناعات الحرفية (التقليدية) في منطقة الدراسة في مجال قدرتها على البقاء أو
الاندثار فقد توصلت الدراسة أن تباين الصناعات في هذا المجال من حيث قدرة بعضها
على البقاء والمنافسة مثل حرفة صياغة الذهب، الموبيليات يعود لمردودها الاقتصادي
العالي. أو لارتباطها بقدسية المدينة مثل حرفة صنعة (الترب والسبح الأكفان) مقابل
عدد قليل من الحرف التي أثبت الكثير من المؤشرات أنها في طريقها للانقراض مثل حرفة
صناعة (تنور الطين، مبيض النحاس، الحصير، البارية، الجريد) لضعف مردودها الاقتصادي
ومنافستها من قبل المصنوعات الحديثة.
Reality Craft (Tradional) in the holy city of Karbala and future trends
Abstract
The subject of the study discussed
the reality of CRAFT (Traditional) in the holy city of Karbala and future
trends, The study relied a large degree field survey and questionnaire, the
study may have produced many of the facts is the first of the craftsmen in the
study area’s population (3478) literally distributed on (29) craft, food craft
the biggest number of them formed, as numbered (1586) craftsman representing
the proportion (45.6%) of the total craftsmen in the holy city of Karbala,
while the share of craft leather shoe industry was at least a number of
craftsmen, amounting to (19) represent the craftsman ratio(0.5)% of the total
craftsmen in the city.
Distribution of craft industries
have varied based on the number of workshops, which reached number (1543) and
the workshop divided into three sectors, the share of the old city sector
(968%) workshop, while the share of the island and Alhaidariya (347.228)
workshop, and also shows the contrast level neighborhoods that make up the
sectors, as this disparity also applies in the distribution of the number of
workers and the space occupied by the workshops on the neighborhoods that make
up the holy city of Karbala sectors level.
This applies contrast to the rest of
the other variables, consisting of industrial structure for Craft Industries,
it is where the added value we find that some of the trades such as craft
(sewing, making tandoor clay soils beads, bookbinding, making leather shoes).
Not enough value-added end of living only as not to exceed (900 thousand dinars
/ year), and on the contrary, we find that the craft of goldsmithing where the
added value has reached a (20-25 million / year) Portal to analyze these
variables we used a statistical method ( chi – Square) for the detection of
moral differences and correlations linking these variables, for the level of
statistical significance for the diagnosis of significant differences at the
sector level analysis showed the existence of differences in the moral of all
the indicators and at the sector level was the share of the old city sector the
lion’s share, compared with the island sector Alhaidariya, either the nature of
the relationship between these variables, given the close correlation between
many of the characteristics of the different types of crafts, it has produced
the results of the analysis are positive relationships between the relevant
variables vary rise and decline, and most of them came spirits degree is very
high reached (0000) with the exception of the extinction of the craft index
Lovers analysis negative relationship evidence of the resilience of the literal
survival of his craft and its development as well as many of them link the sanctity
of the study area.
The study made on the CRAFT
(Traditional) in the holy city of Karbala operate according to a specific
mechanism that determined the literal unrestricted controls and in trying to
determine the outlook for Craft Industries (Traditional) in the study area in
the field of viability or extinction, the study reached industries variation in
this area in terms of the ability of some to survive and compete, such as craft
Goldsmith, Cabinet and due higher economic paybacks, or because they relate to
the sanctity of the city, such as craft-making (soils and beads, coffins) in
exchange for a small number of trades that proved a lot of indicators that it
is on its way to extinction like craft industry (tandoor clay, copper ovary,
mats, Albarah, palm leaves) of the weakness of their economic return and its
rival by modern Industries.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق