التحليل المكاني للمدارس الحكومية في مدينة غزة
باستخدام نظم المعلومات الجغرافية
حالة دراسية : حي الشيخ عجلين
Spatial Analysis of Governmental Schools
in Gaza City
Using Geographical Information Systems
(GIS)
(Case Study: Sheikh Ejline Neighborhood)
قدمت هذه الأطروحة استكمالاً لمتطلبات درجة الماجستير
في الهندسة المعمارية
قسم الهندسة المعمارية - كلية الهندسة
الجامعة الإسلامية - غزة
This Thesis is Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master in Architecture
Architecture Dep - Engineering Faculty
The Islamic University of Gaza
إعداد
أحمد علي عسكر
Done by
Ahmad A. Asker
إشراف
Supervision
د. علاء الدين الجماصي
د. يوسف محمود المنسي
1436 هـ - 2015 م
ملخص البحث
هدفت هذه الدراسة إلى استخدام نظم المعلومات الجغرافية لتقييم الوضع الراهن لمواقع المدارس الحكومية بمدينة غزة، عن طريق توظيف نظم المعلومات الجغرافية لتوثيق المواقع الراهنة للمدارس الحكومية في المدينة والتوصل لأهم المعايير المؤثرة في اختيار مواقع المدارس بحيث تتناسب مع مدينة غزة بشكل خاص وقطاع غزة بشكل عام ويمكن الاعتماد عليها في اختيار مواقع المدارس مستقبلاً، وبناء نموذج تطبيقي للملاءمة لاختبار أنسب المواقع لإنشاء مدرسة والخروج بخرائط ورقية ورقمية للمدارس قابلة للتحديث. وقد اعتمدت الدراسة لتحقيق ذلك على (البيانات المتوفرة لدى وزارة التربية والتعليم، بلدية غزة، الوزارات ذات العلاقة، العمل الميداني) لتخضع بعدها هذه البيانات للمعالجة الإحصائية المكانية في برنامج 1.ArcGIS10.
تم التركيز في الدراسة على التوزيع الراهن لمواقع المدارس الحكومية بمدينة غزة وتحليله باستخدام نظم المعلومات الجغرافية من خلال ست تحليلات (أسلوب التحليل باستخدام صلة الجوار، أسلوب تحديد المسافة المعيارية والمركز الفعلي والافتراضي المتوقع، تحليل اتجاه نمط الانتشار، الحرم المكاني، تحليل عدالة التوزيع، تحليل مناطق التخصيص)، مع التركيز على حالة دراسية وهي حي الشيخ عجلين وتم فيه إنشاء نموذج اختيار الموقع الأفضل بحيث يمكن تطبيقه على باقي أحياء القطاع -بعد تجميع بياناتها- من خلال خطوة واحدة فقط، وتضمن الفصل الخامس نتائج وتوصيات الدراسة.
وقد توصلت الدراسة إلى أن المدارس داخل مدينة غزة غير منتشرة بشكل جيد، ويغلب عليها النمط التجميعي، وأن انتشارها يأخذ الاتجاه شمال-جنوب، وهذا الامتداد هو امتداد الكتلة السكنية في المدينة، كما وتعاني غالبيتها من تداخل كبير جداً في نطاق التأثير مما يدل على سوء توزيع أماكنها، كما وتبين أيضاً أن هناك تفاوت كبير جداً في المساحات التي تخدمها كل مدرسة لكلا النوعين الأساسية والثانوية.
وقد أوصت الدراسة في نهايتها بضرورة توحيد المعايير المتبعة في اختيار مواقع المدارس بين كافة الجهات والاعتماد على المعايير التي تم استنتاجها في اختيارهم لهذه المواقع، مع العمل على دعم إجراء مزيد من الدراسات التطبيقية لنظم المعلومات الجغرافية في مختلف القطاعات، والعمل على اعتماد نظم المعلومات الجغرافية في اختيار مواقع المدارس الجديدة.
Abstract
This study aims to use the Geographic Information Systems (GIS) to evaluate the current status of the location of governmental schools in Gaza city and reaching to the most effective criteria in choosing these locations. This will help in identifying the best site location for future schools that serves Gaza city. The study also aims at create a model for choosing the best locations for schools’ construction and making hard copy and digital maps for the schools that can be updated all the time. To achieve these objectives, the study depended on the available data at the Ministry of Education, Gaza Municipality, relevant ministries and field work. This data was statistically processed by ArcGIS10.1 software.
The study focuses on the current location of the governmental schools in the city of Gaza and analyzing it by GIS through six types of analysis (Nearest Neighbor Analyst, directional distribution-standard deviation and ellipse, analysis of current spatial distribution, spatial analysis, distributive justice, and allocation analysis). Also, this study shows the study case of this research which is Sheikh Ejleen Area. A selection model was established as the best location that can be applied on other locations in the Gaza Strip after collecting all the necessary data. The fifth chapter presents the conclusions and recommendations of the study.
This study concluded that Gaza doesn’t have a good spatial distribution and has an accumulative type. The directional distribution of Gaza is directed from north to south. This extension is the extension of the population in the city whose majority suffers from overlapping in the scope of influence which indicates the bad spatial distribution. The study also shows a big difference in the areas served by each school whether primary or secondary schools.
The study recommends the unification of the criteria followed in selecting the schools’ locations among all concerned entities and depending on the criteria concluded in the choice of these locations. More efforts must be done to conduct GIS applied studies in different sectors and using GIS in selecting the locations of new schools.
أو
التحميل من قناة التليغرام
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق