تقييم أداء الخدمات الصحية في المستشفيات العامة الليبية
دراسة نظرية ومقارنة
على بعض المستشفيات العامة الليبية العاملة بمدينة بنغازي
د. بركات أحمد عبدالقادر
جامعة بنغازي مجلة العلوم والدراسات الإنسانية – المرج مجلة علمية الكترونية محكمة - العدد الثامن – أكتوبر 2015 م - ص ص 1 - 17 :
المستخلص :
لقد لاحظ الباحث من خلال اطلاعه على بعض الأبحاث التي أجريت على بعض المستشفيات الليبية وجود العديد من المشاكل الإدارية، وهو ما أكدته التقارير الرسمية الصادرة الأجهزة الرقابية في الدولة الليبية خلال فترة من 2005م وحتى 2010م. كما أنه لزيارات الباحث لبعض المستشفيات العامة الليبية في مدينة بنغازي ومقابلاته لبعض المسؤولين . قد أشارت إلى ما تعانيه المستشفيات الليبية من مشاكل كثيرة عرقلت وتعرقل العمليات الإدارية والتنظيمية بها. لذلك جاء هذا البحث كمساهمة في مساندة هذه المستشفيات للتغلب على تلك العوامل التنظيمية من خلال تركيزه على جانب مهم وهو تقييم الأداء في هذه المستشفيات حيث يرى الباحث أن عملياتها من أهم ركائز وظيفة المراقبة التي تعتبر الوظيفة المفصلية في تحسين مستويات كفاءة وفاعلية الأداء في هذه المستشفيات العامة الليبية. فكانت مشكلة هذا البحث تتمحور حول تقييم الأداء ودورها في تحسين أداء إدارات هذه المستشفيات العامة. وفي ضوء الإطار العام كمشكلة استهدف هذا البحث الوصفي إمكانية الاطلاع على الأسباب التي تعيق ممارسة المسؤولين في المستشفيات في ممارسة مهامهم وتحديد الصعوبات والعوائق التي تحول دون قيامهم بعمليات تقييم الأداء. ولتحقيق هذه الأهداف تم إجراء الدراسة الميدانية على خمس مستشفيات عامة تقع جميعها داخل الحدود الإدارية والجغرافية لمدينة بنغازي حيث قام الباحث بجمع البيانات مستخدماً استمارة الاستبيان التي تعتبر الإدارة الرئيسية لجمع البيانات في منطقة الدراسة. هذا وقد تم من خلال الحاسب الآلي تحليل البيانات للوصول إلى نتائج البحث التي من أهمها ما يلي :
1- أن معظم مسؤولي المستشفيات هم من الأطباء والأطباء المساعدين والفنيين غير أن طبيعة عمل معظم الإدارات تحتاج إلى العلوم الإدارية.
2- إن عدم تحسين الأداء في هذه المستشفيات من أسبابه الرئيسية عدم فعالية التنظيم الإداري. وعدم وضوح أهداف الإدارات الفرعية وتعارضها.
3- إن أداء العديد من النشاطات هي دون المستوى المطلوب، كذلك الاستخدام السلبي لمشكلة المعلومات وانحراف اتجاه استخدام الاتصالات غير الرسمية.
4- إهدار المال العام خصوصا الأدوات الطبية في شكل سرقات والاستخدام السيء لها.
5- عدم فعالية لائحة تقييم الأداء في تحسين الأداء وتطوير جودة الخدمات الصحية.
6- عدم استقالاية المستشفيات العامة تنظيما وإدارة عن الإدارة العامة في القطاع الصحي للدولة.
هذا وقد جاءت التوصيات لمعالجة هذه المشاكل والعقبات التي أظهرها سوء التنظيم الصحي القائم وتأثيره على كفاءة وفاعلية أداء المستشفيات العامة إدارياً،والحد من المعوقات التنظيمية التي تواجهها.
Abstract:
He has noted the researcher through brief him on some research done on some Libyan hospitals and there are many administrative problems, which was confirmed by the official reports of the regulatory agencies in the Libyan state during the period of 2005 to 2010 m. It is also a researcher visits to some public hospitals in the Libyan city of Benghazi and interviews to some officials. Have pointed to the suffering of the Libyan hospitals of many problems hindered and hinder its administrative and regulatory processes. So came this research as a contribution to support these hospitals to overcome these organizational factors through its focus on an important aspect of a performance in these hospitals to assess where the researcher believes that the operations of the most important pillars of control function which is the position articulated in improving the efficiency and effectiveness of performance levels in these public hospitals Jamahiriya. This research was the problem centered on the performance evaluation and its role in improving the performance of these departments of public hospitals.
In light of the general framework targeted as a problem of this research descriptive access to reasons that hinder the practice of officials of the hospitals in the exercise of their functions and identify the difficulties and obstacles to carrying out performance evaluation. To achieve these goals the field study was performed on five general hospitals, all located within the administrative and geographical boundaries of the city of Benghazi, where the researcher collected data using a questionnaire which is the Main Administration for the collection of data in the study area. This has been through the computer analysis of the data to gain access to the search results by including the following:
1. Most hospitals that officials are doctors and assistants and technicians is that the nature of most departments need to work Administrative Sciences.
2. Failure to improve performance in these hospitals are the main causes of the inefficiency of the administrative organization. And lack of clarity of the goals of sub-departments and opposes it.
3. Many of the activities are performing below the required level, as well as the negative use of information and problem deflection direction of the use of informal contacts.
4. waste of public money, especially medical instruments in the form of robberies and bad use of them.
5. ineffectiveness of the list of performance evaluation to improve the performance and improve the quality of health services.
6. lack of independence of public hospitals organized and management for the public administration in the health sector of the state.
This has made recommendations to address these problems and obstacles shown by the ill-based health organization and its impact on the efficiency and effectiveness of public hospitals performance administratively, and the reduction of regulatory constraints facedf .
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق